Kysyttäessä alkoholinkäytöstäni, vastaan että normaalia alkoholinkäyttöä. Mitä muutakaan se olisi? Harrastan ruoanlaittoa ja hyviä viinejä. Käyn kavereiden kanssa baarissa, keikoilla, istumassa iltaa. Toisinaan juon liikaa, känniääliöilen ja piinaan rakastani humalaisella riitelyllä? En kuitenkaan lähes aina. Joskus muutama viinilasillinen riittää ja herään virkeänä aamulla, toisinaan muutama pullokaan ei tunnu olevan tarpeeksi.
Juon enemmän kuin pitäisi, mutta niinhän kaikki muutkin tekevät, eikö? Joskus olen satuttanut itseäni humalassa, joskus kärsinyt elämäni krapulasta. Joskus aamulla on tukkoinen olo töissä aamulla, mutta sen korjaa pari kuppia kahvia ja puolelta päivin olo taas normaali. En ole pudonnut yhteiskunnan ulkopuolelle, hoidan työni ja velvollisuuteni, minulla on ystäviä ja tasapainoinen parisuhde. Olen lahjakas, koulutettu ja ainakin tällä hetkellä melkeinpä tasapainoinen. Olen edennyt urallani, minulla on ihanat lapset.
Miksi sitten oikein juon? Miksen joisi? Mikä on liikaa? Mitä jos ei joisi ollenkaan? Radikaali ajatus ainakin minulle. En ole koskaan kannattanut täysraittiutta, enkä kannata sitä nytkään. Mutta haluan olla juomatta. Ainakin seuraavat puolivuotta.